دادآزمون
آخرین اخبار
theme

خانه » آزمون وکالت » عقد عاریه-قسمت دوم

عقد عاریه-قسمت دوم

♉️معیر باید مالک منفعت بوده و دارای اهلیت تصرف باشد،پس عاریه دادن غاصب صحیح نیست و مانند بیع و اجاره حکم فضولی در آن جاری است. به هر حال صبی و مجنون و کسانی که به علت سفاهت یا فلس محجور از تصرف در اموال خود می­باشند نمی­توانند مالی را بدون اذن ولی یا طلبکاران عاریه دهند.

♈️در معیر ملکیت عین شرط نیست بلکه،کافی است که به موجب اجاره یا به وصیت،مالک منفعت باشد.چنانکه در ماده ۶۳۷ ق.م آمده است:«هر چیزی که بتوان با بقاء اصلش از آن منتفع شد،می­تواند موضوع عقد عاریه قرار گیرد»

مستعیر هم باید اهلیت انتفاع را داشته و باید معین باشد پس اگر شخص چیزی را به یکی از ده نفری که معین نیست عاریه دهد صحیح نیست.اما اگر آن را به یکی از ده نفر عاریه دهد که به طور تناوب یا به طریق قرعه از آن استیفاء منفعت کنند اشکالی ندارد چنان که در اجاره هم می­شود به همین نحو عمل کرد.

✅پس هرگاه یکی از طرفین اهلیت نداشته باشد عقد عاریه باطل است،مثلا اگر معیر اهلیت نداشته باشد و مستعیر جاهل به آن بوده،مال در دست مستعیر امانت قانونی است و باید به ولی و قیم محجور که اداره امور او را به عهده دارند مسترد دارد و هرگاه استیفاء منفعت نمود باید اجرت­ المثل آن را بپردازد و در صورتی که آن را رد نکند در حکم غاصب است و مسئول تلف و نقص و عیبی که در آن حاصل می­شود خواهد بود و نسبت به مدتی که آن را در تصرف دارد باید اجرت ­المثل بپردازد اگر چه استیفاء منفعت نکرده باشد.

در صورتی که مستعیر عالم به عدم اهلیت معیر باشد و مال را به عنوان عاریه از او بگیرد غاصب محسوب می­گردد،زیرا محجور حق تصرف در مال خود را ندارد.

♦️در صورتی که مستعیر اهلیت قانونی برای معامله نداشته باشد چنان که در ماده ۱۲۱۵ ق.م آمده است: «هرگاه کسی مال خود را به تصرف صغیر غیر ممیز و یا مجنون بدهد صغیر یا مجنون مسئول ناقص یا تلف شدن آن مال نخواهند بود» مستعیر ضامن نخواهد بود زیرا عاریه دهنده موجب تضرر خود در دادن مال به آنان شد.

ولی اگر مستعیر صغیر ممیز و یا سفیه باشد مستعیر باید مال را به مالک رد نماید و الا ضامن آن می­باشند، زیرا با داشتن تمییز و عقل مسئولیت از آنها سلب نمی­شود.    

عاریه از عقود جایز است و به هر قول یا فعلی که دلالت بر این معنی و رضای به آن نماید واقع می­شود. در وقوع عقد عاریه احتیاجی به لفظ ندارد بلکه به طور معاطات نیز واقع می­شود مثل این که شخصی پیراهنی را به دیگری می­دهد برای این که بپوشد او هم آن را از او می­گیرد تا این که آن را بپوشد. در هر حال تا مال عاریه به مستعیر تسلیم نشود مسئولیتی جهت او ایجاد نخواهد شد.

نظرات کاربران

تعداد نظرات ۰

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق

      افتخار آفرینان در آزمون وکالت 96

       

      خبر رسان تلگرامی

       

      زمان شما تا شروع آزمون؟

      !

      کارنامه افتخار آفرینان آزمون وکالت 94

       

      آخرین اخبار و اطلاعیه های حقوقی در تلگرام شما…

       

      آزمون اینترنتی

       

      مصاحبه با افتخار آفرینان گروه آموزشی

       

      محاسبه درصد









           

      ©

      هشدار حقوق مولف:

      باز نشر مطالب سایت دادآزمون

      فقط با ذکر منبع با عنوان « دادآزمون » و

      لینک به نشانی www.dadazmoon.ir

      مجاز می باشد